צו קיום צוואה – מה זה אומר?

צו קיום צוואה – מה זה אומר? - המדריך שלי ברשת

צו קיום צוואה הינו מסמך המוגש במטרה לממש את תוכן צוואתו של אדם אשר הלך לעולמו והותיר אחריו הנחיות באשר לחלוקת רכושו.
הצו הינו בעל תוקף משפטי מחייב והוא מהווה למעשה אסמכתא רשמית לחלוקת הרכוש עליה הצהיר המוריש טרם פטירתו במסגרת צוואה שנערכה כדין.

את הבקשה לקבלת צו קיום הצוואה יש להגיש לרשם לענייני ירושה, בצירוף שורה של מסמכים, הכוללים צוואה מקורית, תעודת פטירה של המוריש וכן טופס בקשה חתום ומאומת על ידי עורך דין או נוטריון.

כדאי לדעת כי הליך הטיפול בצו קיום צוואה כולל אגרות ושליח האמון על הפקדת הצוואה בסך מאות שקלים בודדים, כאשר עלות הטיפול הממוצעת על ידי עורך דין המלווה את התהליך נעה בסביבות 2,500-1,200 שקלים לפני מע"מ. יצוין כי מחירים אלה אינם כוללים מצב שבו קיימת התנגדות לצוואה או הסתייגויות מצד האפוטרופוס הכללי.

עילות התנגדות לצוואה

התנגדות לצוואה בכפוף לחוק הירושה הינה הליך שכיח, המתייחס למצב בו אחד היורשים או בעל עניין כלשהו בצוואה, סבור כי זו נעשתה שלא כדין ועל כן עליה להתבטל לאלתר.
קיימות מספר עילות התנגדות לצוואה, אשר את חלקן נציין כאן לפניכם.

השפעה בלתי הוגנת – עילה זו תקפה מכורח סעיף 30 (א) לחוק הירושה, כאשר ניתן להוכיח כי המצווה היה תלוי באדם אחר בעת עריכת הצוואה, בין אם על רקע כלכלי, משפחתי, מקצועי או אחר.
דוגמה להשפעה בלתי הוגנת עשויה להיות איומים שספג המוריש מבני משפחה או מכרים, אשר הוכח כי ניסו להשפיע עליו באופן בלתי סביר.
במילים אחרות, הכוונה היא בחלק מן המקרים אף לעריכת הצוואה שלא מרצונו החופשי של המצווה.

היעדר כשרות משפטית של המצווה בעת עריכת הצוואה – ככל שיוכח כי המצווה לא היה כשיר משפטית ורפואית מבחינה נפשית וקוגנטיבית לערוך צוואה לעצמו, הרי שהיא תבוטל.

צוואה בלתי חוקית – הכוונה לצוואה שנעשתה שלא על פי הוראות החוק המוגדרות, כך לדוגמה בין הסיבות לכך עשויות להיות היותו של המצווה קטין, צוואה מודפסת שנערכה ללא עדים או טעות סופר.

עילות צורניות – עילות הקשורות לצורת הצוואה הפיזית אשר אינה ערוכה בהתאם למופיע בחוק הירושה, לרבות תוכן לא קריא, היעדר תאריך או חתימה בכתב ידו של המצווה.

עורך דין דרור הראל מתמחה בייעוץ, ליווי ו-ייצוג בהליכי התנגדות לצוואה. למידע נוסף ניתן ליצור קשר עם המשרד בטל: 08-6384080

קראו גם: בחירת עורך דין מומלץ לעסקים

עוד כתבות שיעניינו אותך

דילוג לתוכן